Мета: навчати захищати права дітей в Україні; розвивати уявлення про права ді¬тей у світі; ознайомити учнів зі змістом основних статей Загальної Декларації прав людини, Конвенції про права дитини, Конституції України; допомогти запам’ятати основні поняття; розвивати пам’ять, мовлення, уміння класифікувати й узагальнювати; збагачувати словниковий запас учнів, довести учням, що в основі документів про права людини — головні потреби всіх людей; виховувати в учнів законослухняність, повагу до правових норм громадянського суспільства.
Обладнання: малюнки; фотографії; символи прав дітей; Конвенція прав дитини.
ХІД БЕСІДИ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми бесіди
Прискакав до школи зайчик,
вчителів питає:
«Чи у вас і тих навчають,
хто грошей не має?»
«Ну, звичайно, ну, звичайно! —
кажуть зайченяті. —
В нашій школі всіх навчають,
бідних і багатих.
І читати, і писати
ми вчимо маляток.
І на лапках рахувати,
і пісень співати».
В темнім лісі зайчик радий
скликав заячу нараду.
І сказав таке: «Освіта
всім обов’язкова!
Для усіх малят відкрита
початкова школа.
Безкоштовно і сумлінно,
з самого початку
вивчимо «права дитини»
і «права зайчатка».
— Діти, а хочете, я вам розповім історію одного хлопчика? (На дошці — малюнок хлопчика.)
— Жив-був маленький хлопчик, якого виховували у лісі. Його друзями були: пантера, ведмідь, сокіл, удав. Жив хлопчик за певними законами — законами джунглів. А закони джунглів були дуже жорстокими. Не було у нього ані даху над головою, ані свого куточка, де можна було погратися, відпочити, тим більше ми було в нього школи, де він міг би навчатися та спілкуватися з іншими. Часто звірі його ображали тільки за те, що він не був схожим на них. І вирішив він шукати інше місце, де йому буде краще жити і закони будуть добрішими. Довго блукав він лісом, поки його не знайшли добрі люди та не забрали із собою. Виявилося, що хлопчик дуже схожий на них. Він дуже захотів залишитися з людьми, але він відчував страх і невпевненість, адже не знав, як люди до нього поставляться, за якими законами живуть.
III. Робота над темою бесіди
1 Вступна бесіда
— Запросимо цього хлопчика до нас на гостину та ознайомимо його з правилами і законами, за якими живуть люди.
— За яким головними законами живуть люди? (Конституція)
— А чи є якісь закони для дітей? (Декларація, конвенція)
— Що таке декларація? (Декларація — це важливий міжнародний документ, оголошення, рекомендації, що можуть бути віт до Конституції.)
— Коли була прийнята Декларація прав дитини) (1959)
— Що так Конвенція? (Конвенція прав дитини — це міжнародний правовий документ, що визначає права дітей.)
— А чи є, діти, у вас бажання ознайомити нашого гостя з правами, щоб йому було легше жити поміж людей?
2 Розповідь учителя про Концепцію прав дитини
— Передусім, Конвенція — це угода.
Текст Конвенції про права дитини готували обговорювали та узгоджували більш ніж десять років. Конвенція ООН про права ди¬тини — це угода між країнами. У ній записано, як уряд кожної кра¬їни має дбати про дітей. Конвенція була прийнята та відкрита для підписання та приєднання резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року. Цей особливий документ було ра¬тифіковано 191 країною світу.
Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.
Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. У них ви знайдете 40 прав, що має дитина. Нижче наведені тільки ті статті Конвенції, що стосуються ваших прав. Усі права можуть бути класифіковані за певними принципами.
Преамбула Конвенції ООН про права дитини містить таку важ¬ливу інформацію, як:
• діти мають право на особливе піклування та допомогу;
• сім’я відповідає за повний та гармонійний розвиток дитини;
• дитина потребує спеціальної охорони, піклування і захисту як до, так і після народження;
• діти, які живуть у тяжких умовах, потребують особливої уваги;
• пажливість традицій і культурних цінностей суспільства, у якому вростає дитина;
Твої права, обов’язки і відповідальність
• 7 років
— Ти маєш іти до школи; ти повинен сплачувати за проїзд у громадському транспорті.
• 11 років
— За вчинення особливо тяжкого злочину або в разі повторного вчинення злочину тебе можуть відправити до соціальної реабі¬літації.
14 років
— Ти маєш право їздити дорогою на велосипеді, бути водієм гужового транспорту;
— ти маєш право працювати на нешкідливій роботі у вільний від навчання час, але лише за згодою одного із батьків і не більше ніж 24 години на тиждень;
— за певні злочини (умисне вбивство, крадіжка, грабіж, терористичний акт акт, злісне хуліганство, навмисне знищення чужого майна) тебе можуть засудити до кримінального покарання (штрафу, громадських робіт чи позбавлення волі).
• 15 років
— Маєш право самостійно розпоряджатися своєю заробітною платою чи стипендією;
— маєш авторські права на свої твори і винаходи. Це означає, що ти маєш право на авторську винагороду;
— за згодою батьків ти маєш право укладати будь-які угоди (на-приклад, продавати щось чи дарувати);
— ти маєш право відкрити рахунок у банку і розпоряджатися ним за згодою своїх батьків;
— у разі заподіяння матеріальної шкоди ти зобов’язаний від-шкодувати збитки (якщо ти не маєш заробітку, то це мусять зро-бити твої батьки).
• 16 років
— Ти отримуєш паспорт;
— ти маєш право змінити своє ім’я чи прізвище;
— ти маєш право самостійно влаштовуватись на роботу, що триває не більше ніж 36 годин на тиждень;
— ти маєш право водити мотоцикл;
— за адміністративні порушення (наприклад, проїзд без квитка або перехід дороги у недозволеному місці), з тебе можуть стягнути штраф;
— ти відповідаєш за всі злочини як дорослий, але з деякими обмеженнями (наприклад, тебе не можуть засудити до довічного ув’язнення).
• 17 років
— Якщо ти дівчина, то ти маєш право взяти шлюб.
• 18 років
— за законом ти стаєш повністю дорослим;
— ти маєш право голосувати і бути обраним до місцевих органів влади;
— ти можеш водити автомобіль;
— ти можеш узяти шлюб;
— якщо ти чоловічої статі, тебе можуть призвати на військові службу.
• 21 рік
— Тебе можуть обрати до парламенту держави народним депу¬татом України.
3 Робота у групах
Учні об’єднуються в групи за кольорами пелюсток квітки, яку мають пізніше зібрати, пояснити суть записаних на ній прав.
1-ша група. Права «Піклуйтеся про мене»
• Ти маєш право на достатнє та здорове харчування.
• Ти маєш право на освіту.
• Ти маєш право на медичну допомогу.
• Ти маєш право на розваги.
2-га група. Права «Не знущайтеся наді мною»
• Ти маєш право на захист від економічної експлуатації та при¬мусової праці.
• Ти маєш право на захист від будь-якої роботи, яка може бути небезпечною для твого здоров’я.
• Ти маєш право не бути жертвою війни.
• Ти маєш право на захист від сексуальної експлуатації.
3-тя група. Права «Я маю власну думку»
• Ти маєш право виражати свої погляди.
• Ти маєш право сповідувати свою власну релігію.
• Ти маєш право об'єднуватися з іншими.
• Ти маєш право на інформацію.
4-та група. Права «Спеціальних потреб»
Життя деяких дітей є важчим, ніж у їх однолітків. Тому такі діти потребують спеціальної уваги і піклування
• Діти-інваліди.
• Діти, позбавлені батьківського піклування.
• Діти-біженці.
• Діти у конфлікті з законом.
Із пелюсток складають квіточку прав дитини.
4 Гра «Права та обов’язки»
— Сигналізуйте відповідними картками: права — червона карт¬ка, обов’язки — зелена.
• Берегти книги;
• дотримання правил руху;
• старанно вчитися;
• ігри, відпочинок, розваги;
• піклуватися про життя, здоров’я;
• користуватися бібліотекою, спортзалою;
• охороняти природу;
• дотримувати правила поведінки.
5 Аналіз ситуацій
1) Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавах сестер.
Яке право порушено стосовно Попелюшки? (Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їхньому віку.)
2) Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Дівчина повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом забрався до хати, з’їв бабусю, а потім і Червону Шапочку.
Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з не-знайомцями? (Вовк порушив головне право дитини — право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі.)
3) Карабас Барабас тримає у неволі малих акторів, живуть вони у тісній скрині, важко працюють на нього, а він ще й погрожує величезним малахаєм, б’є, знущається привселюдно, залякує, що вб’є! Яке право порушено стосовно акторів? (Усі держави, зокрема наша, забезпечують захист дітей від завдавання їм фізичної, мо¬ральної та психологічної шкоди, від жорстокого ставлення, експлуатації.)
4) Снігова Королева викрала Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз пролила Герда, всі навіть повірили, що Кая немає поміж живих, що, можливо, по¬тонув у річці. Яке право порушено стосовно Кая? (Право дитини на захист від викрадення, позбавлення права дитини на власну думку.)
5) Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев’ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка? (Згідно із Конвенцією дитина має право не розлуча¬тися з батьками всупереч її бажанням (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією заборонено незаконне, пере¬міщення дітей і неповернення їх з-за кордону.)
IV. Підсумок бесіди
Гра «Веселий м’ячик»
Ти котись, веселий м’ячик,
Швидше, швидше но руках.
У кого лишився м’ячик,
Той розказує права!
— Молодці! Отже, ми сьогодні переконалися, що дуже важливо знати свої права!
Метод «Прес»
— Як ви гадаєте, чи знадобляться в майбутньому знання, що ви здобули на уроці?
• «Я вважаю, що...» «...тому що...»
• «...наприклад...»
• «Отже, я вважаю...»
У яких документах зафіксовано основні принципи прав дитини?
Дитя моє, права дитини
Ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
Напевне знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять,
Порадь і друзям почитать.
Комментариев нет:
Отправить комментарий