Мета:
збагачувати знання учнів про роль та значення матері в житті людини; учити
дітей цінувати материнську турботу та піклування; виховувати любов та чуйне й
шанобливе ставлення до матері.
Обладнання:
сюжетний малюнок «Мати і дитина»; репродукція ікони із зображенням Божої
Матері; аудіоапаратура; приладдя для виготовлення вітальних листівок
(аркуш/цупкого паперу, кольоровий папір, олівці, фломастери, ножиці, клей,
шматочки тканини тощо).
Попередня робота: кілька учнів за допомогою класовода готують виразне читання напам’ять
тематичного віршованого матеріалу.
І. Організаційний момент
— Діти! Висловлюючи свої думки, почуття, враження, ми щось розповідаємо,
говоримо різні речення, фрази, слова. Назвіть, будь ласка, кілька слів, які ви
вважаєте найближчими і найдорожчими для себе.
II.
Розкриття теми заняття
— Серед названих вами слів прозвучало не раз слово «мама». Більшість дітей
вимовляє це слово найпершим. Мати — найголовніша людина в житті кожного. Ця
людина дала вам життя, завдяки її турботі та любові ви ростете, пізнаєте світ,
дорослішаєте і навчаєтеся бачити, розуміти й цінувати прекрасне в цьому світі.
Спробуйте уявити на мить, що вашої мами не стало. Чи змінився б для вас тоді
світ? Яким би став він для вас?
III.
Повідомлення теми та мети
— «Без рідної матінки і
сонце не гріє» — так звучить тема нашого сьогоднішнього заняття. І вона не
випадкова. У другу неділю останнього місяця весни, травня, все прогресивне людство
ось вже багато років відзначає Всесвітній День Матері. Як же не вшанувати нам
своїх матерів у день цього прекрасного, хвилюючого свята?
Сьогодні ми поговоримо про
наших мам, про їхню роль у житті людини. Ми поговоримо про те, на яке ставлення заслуговує кожна мати та чому.
Учитель пропонує дітям
прочитати напам’ять підготовлені вірші про матір.
Читання віршів
1-й учень
«Мама» — перше слово, яке
вимовляє маленька дитина.
«Мамо!» — в мить страждання
і горя у відчаї каже людина.
Матерів на Землі різних рас,
різних націй — мільйони,
І серця материнські любов’ю
і ніжністю повні.
2-й учень
Рідна матінка — сонечко ясне
для тебе й для мене,
Мама поряд — і більше нічого
не треба, напевне.
Мамин погляд — це промінь,
це світло, це ласка безкрая,
Доброта в нім безмежна
живе,— я це змалечку знаю.
3-й учень
Мати... вслухайтесь в слово
наспівне це лише —
Мабуть, в світі найкраще
воно, бо воно — найсвятіше.
Нас підтримує мати, нас
ненька завжди розуміє,
В неї щира душа, повна
віри,, сердечної ласки й надії.
4-й учень
Мати — мир у хаті, затишок в
оселі,
Руки працьовиті, усмішка
весела,
Наймиліша в світі і
одна-єдина —
Янгол-охоронець — мати для
дитини.
5-й учень
Можна вибирати друзів і
дружину,
Вибрати не можна тільки
Батьківщину,
Можна вибирати і по духу брата,
Та не можна рідну матір
вибирати.
6-й учень
Матері Господній я щодня
молюся,
За здоров’я й щастя милої
матусі,
Шепочу молитву трепетно і
тихо,
Щоб
не знала мама ніякого лиха!
Бесіда
— Навіть найменша дитина відчуває — коли поруч мама, стає на душі і на серці світліше й тепліше, приємніше та
затишніше. Відчуваєш лагідний мамин дотик — і сам стаєш добрішим, згадуєш
мамину науку — і стаєш розумнішим, подивишся у сповнені віри мамині очі — і
набуваєш мужності, рішучості та впевненості.
Ми просто любимо свою матір,
не замислюючись, чому ми маємо до неї таке почуття. А може, хтось із вас
спробує пояснити, за що ви любите маму? (Заслуховують
розмірковування 2-3 бажаючі учні.) Для більшості з нас
мама є еталоном, зразком для наслідування — адже вона — найкраща. Розкажіть,
які якості, чесноти ви б хотіли перейняти у своєї матері. Які мамині вміння
особливо захоплюють вас?
Чи можете ви розповісти про
те, що любить ваша мама, що подобається їй?
Мабуть, багато хто з вас
помічав таку картину. Мама входить до кімнати і бачить розкидані вами книжки,
іграшки, недбало кинутий одяг... І погляд мами одразу тьмяніє, в її очах
з’являється стомленість та сум, якась прикрість і жаль. Як ви думаєте, чому?
Хто буває винний у тому, що мама засмучується? Чи доводиться вам відчувати
власну провину перед матір’ю? У яких випадках буває це?
А чи може дитина порадувати
маму? Яким чином?
Мамі хочеться прийти з
роботи і побачити, що ви також працювали і допомогли їй позбавитися від
багатьох хатніх справ: помили взуття, почистили свій одяг, самі пришили
відірваного ґудзика, купили продукти, а можливо, й приготували самі невелику
вечерю: салат або яєчню.
Жодного
дня мама не залишає вас без своєї турботи. Але і ваша допомога та підтримка
просто необхідні мамі. Чим більше ви їй будете допомагати, чим менше
засмучувати, тим довше мама залишиться молодою та гарною, красивою та здоровою.
Матерів поважають у всьому
світі. У нас в Україні слово «мати» вважається святим — так само як і слово
«Батьківщина». Кажуть: мати — берегиня роду. І коли ми дивимося на ікону із
зображенням святої Діви Марії з немовлям Ісусом на руках, ми бачимо в першу
чергу просто матір, центр Всесвіту для якої, як і для будь-якої з мам, — у
власній дитині.
Минає час, діти виростають,
стають дорослими. Матері старіють, та вони не залишають цей світ. Кохана,
рідна мати продовжує жити в серці своєї доньки чи сина, в їхніх світлих, щасливих
споминах про минулі дні, про минулі роки...
Слухання пісні
Учні прослуховують запис
тематичної пісні «Чорнобривці».
Запитання та завдання:
— Чи сподобалася вам ця пісня? Про що розповіла нам вона?
— Як ви думаєте, у якому віці співає людина таку пісню?
— Які почуття викликають у неї квіти чорнобривці? Які спогади огортають
автора слів твору? Чому?
— Ця пісня і сумна, і світла
водночас. Сумна — бо в ній жаль за минулими роками, за маминою ласкою та
турботою. А світла: бо хіба ж можуть бути іншими думки про рідну маму — людину,
яка подарувала тобі весь цей світ і саму радість життя?
Гра «Допиши прислів’я!»
Учитель записує на дошці
народні прислів’я про матір, не завершуючи їх (пропускаючи в них останнє
слово). Діти за бажанням підходять по черзі до дошки і дописують прислів’я.
Одна матері вірна ... (порада).
Нема того краму, щоб купити
... (маму).
Материн гнів, як весняний
сніг: рясно впаде, та скоро ... (розтане).
Мати однією рукою б’є, а
іншою ... (гладить).
На сонці тепло, а біля
матері ... (добре).
Дитина плаче, а матері ... (боляче).
У дитини заболить пальчик, а
в мами — ... (серце).
У процесі
гри за необхідності вчитель допомагає дітям (навідні
запитання, підказки альтернативних варіантів тощо).
— Кожна мама над усе бажає бачити свою дитину в майбутньому здоровою та щасливою, достойною та успішною. А чого б побажали своїй мамі ви?
Гра «Побажання мамі»
Діти називають слова
побажання, педагог записує їх на дошці: щастя, здоров’я, успіхів, удачі,
молодості, краси, бадьорості, наснаги, радості, гарного настрою, довгих років
життя тощо.
— Сподіваюся, ці щирі слова-побажання стануть вам у пригоді під час
оформлення привітальної листівки з Днем Матері, яку ви розпочнете виготовляти
зараз, а завершите вдома і яка стане гарним подарунком для вашої матусі і
порадує її цього гарного свята.
— А завершуючи розмову з
вами, мені б хотілося сказати: любіть своїх мам, шануйте їх, бережіть їх,
дбайте про те, щоб частіше ясна усмішка осявала їхні обличчя, щоб передчасна
сивина раптово не посріблила їхні скроні, щоб менше стомлювалися їхні
працьовиті руки, щоб мама відчувала ваше піклування і турботу так само, як ви
відчуваєте повсякчас материнську ласку і ніжність.
Комментариев нет:
Отправить комментарий