пятница, 2 декабря 2016 г.

Чарівні слова

Мета: поповнити знання учнів про ввічливість, куль­туру поведінки; розширити словниковий запас учнів словами ввічливості; вправляти в куль­турному спілкуванні з дорослими, однолітками в найтиповіших життєвих ситуаціях, доречно вжи­вати слова етикету в ситуаціях вітання, прощан­ня, вибачення.
Обладнання: скринька, тематичні малюнки.

Хід заняття
I. Організаційний момент
II. Вступна бесіда
Слово вчителя
Послухайте англійський народний вірш у перекладі Валерія Гужви «Чарівні слова».
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі,
Їх кожен легко підбере
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запамятать неважко
Маленькі ключики твої —
«Спасибі» і «Будь ласка».
Ключики ці дійсно є чарівними. Вони відкривають людські серця.
Сьогодні ми і поговоримо про чемність. Адже це — одна із найважливіших рис вихованої людини. З добрими, чуйними та ввічливими людьми завжди хочеться спілкуватися, бути поруч із ними, Ввічливість — це якість людини, яку вона виховує в собі сама.
ІІІ. Основна частина
Вправа «Чарівні слова»
Бути чемними, ввічливими нам допомагають «чарівні слова».
Ви всі їх знаєте. Давайте пригадаємо їх якомога більше і зберемо в нашу «чарівну скриньку». Це можуть бути слова вітання вранці та ввечері, слова пошани, подяки.
(Кожна дитина підходить до скриньки і говорить свої слова ввічливості).


    Доброго ранку!
    На добраніч!
    Доброго дня!    
    Щасливої дороги!
    Добрий вечір!
    Заходьте, будь ласка!
    Здрастуйте!
    Дозвольте вам допомогти!
    До побачення!
    Сідайте, будь ласка!
    Будьте здорові!
    Дякую! Спасибі!
    Пробачте!
    Будьте ласкаві!


Бесіда
Недарма ввічливі слова називають «чарівними». Усім, кому адресовані ці слова, стає приємно і хороше. Поміркуйте, чому так відбувається.       
Слово вчителя
Як звучить чарівне слово «дякую» на різних мовах?
Сказали: «Прошу!» чи «Будь ласка!» і ти зрадів, усміхнувся. Відповів: «Дякую!» — і тобі усміхнулися.
Тож ставаймо поліглотами. Вивчаймо, як люди дякують у світі.
Англійці й американці: «Сенкю». Французи: «Мерсі». Німці: «Данке». А тепер ближчі наші сусіда. Поляки: «Дзінькую». Чехи: «Дєкуї». Словаки: «Дьякую». Білоруси: «Дзякую». Латиші «Палдієс». Литовці: «Ачю. Декуй». Молдавани: «Мулцумеск» Естонці: «Тянан».
А вже по-українськи й по-російськи слова вдячності ви знає. Всюди щиро зустрічають лише чемних, ввічливихі
Читання вірша
Як зробити день веселим
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде!
                             А. Костецький
Слово вчителя
Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звер­нені до тебе слова. І тоді твій настрій стає піднесеним, веселим. Так само і людям приємно почути від тебе лагідні, добрі слова.
А тепер ми відчинимо скриньку і випустимо ці слова у світ. Нехай усі люди дізнаються, як багато добрих слів ви знаєте, хай усім від цього стане приємніше, веселіше жити на землі.
Гра «Чемно-нечемно»
Якщо так поводитися чемно діти плескають у долоні двічі, якщо нечемно один раз.
Привітатися під час зустрічі...
Штовхнути і не вибачитися...
Допомогти підвестися...
Підняти річ, яка упала...
Не підвестися, звертаючись до вчителя...
Робота в парах
Учні інсценізують життєві ситуації.
    Як привітатися вранці? Ввечері?
    Що можна побажати одне одному?
    Як це зробити, звертаючись до однолітків? дорослих? близь­ких?
    Якими словами можна подякувати іншим?
    Яким тоном треба вимовляти такі слова?
    Як запросити когось у гості?
    Як звернутися до продавця, щоб купити цукерки?
    Як звернутися до перехожого, щоб дізнатися, котра година?
Читання казки
Ґречний кролик
(Мексиканська народна казка)
Жив-був Кролик, дуже скромний і ввічливий. Одного дня,
вдосталь наївшись капусти на селянському городі, він зібрався
додому, але раптом помітив Лисицю. Вона поверталася в ліс. Їй
не вдалося вкрасти курку із селянського двору і вона була дуже
сердита і голодна.                                         
У Кролика затремтіло серце. Бігти, але куди? І Кролик про­жогом кинувся до печери. Він не знав, що там чигала на нього інша грізна небезпека у печері оселилася змія. Кролик, проте, був добре вихованим і знав, що без дозволу в чужий будинок ходити не можна. «Потрібно поздоровкатися,подумав він, — з ким? З печерою, звичайно!»
І, сівши на задні лапки, Кролик ввічливо сказав:
Здрастуйте, добра печеро! Дозвольте мені, будь ласка, йти.
Як же зраділа Змія, почувши голос Кролика! Вона дуже била кроляче м’ясо.
Заходьте, заходьте! відповіла вона, бажаючи обдури Кролика.
Але Кролик по голосу прекрасно зрозумів, з ким має справу.
Пробачте, що я потурбував вас, сказав він. — Я забув, що мене чекає Кролиця! До побачення! і кинувся духу бігти геть.
Прискакав Кролик у свою нору і подумав про те, що ввічливість ніколи ще нікому не зашкодила. Змія ж згорнулася в клубок і пробурчала:
Краще б я йому не відповідала! Ох уже ці ґречні кролі. Потрібно ж було йому просити дозволу увійти!
— Чи сподобалася вам казка?
— Чого вона навчає нас?
— А вам коли-небудь допомагала чемність?
Робота з прислів’ями
• Слова щирого вітання дорожчі за частування.
• Одне приємне слово наче сад.
• Ввічливих і лагідних скрізь шанують.
• Від теплого слова і лід розмерзає.
• Слово не горобець, випустиш не піймаєш.
• Теплі слова зігрівають душу людині.
• Ласкава дитина як щаслива година.
Робота в парах
Діти обмірковують, які правила ввічливості для а які для дівчаток.
Зустрів знайомих привітайся.
Коли вітаєшся, знімай головний убір.
Не перебивай, коли хтось говорить.
Не смикай того, з ким розмовляєш.
Вправа «Мікрофон»
Як ви думаєте, чи може чемна людина бути злою?
Слово вчителя
Чемність тоді справжня, коли щира, природна. А це означає, що вона — завжди поряд із добротою, доброзичливим ставлен­ням до іншого. А якщо людина добра — вона спокійна, а також весела.
Гра «Словник чемної дитини»
     Ти прийшов до школи. Яке перше слово слід сказати?
     Тобі допомогли роздягтися і повісити одяг. Що треба ска­зати?
     Ти йшов коридором і випадково когось штовхнув. Що треба сказати?
     Щоб тобі із задоволенням допомогла людина, не слід забувати одне чарівне слово. Яке?
     Людина зробила добре діло і їй потрібно подякувати. Які слова ти скажеш?
     Які слова ти не забуваєш казати мамі й татові, рідним, коли йдеш спати?
     Уся сімя сідає до столу обідати. Які слова ти скажеш усім?
     Ти був у гостях і вже йдеш додому. Які слова скажеш?
Хвилинка-цікавинка
У кожного народу є своя форма вітання. Найпоширеніша — рукостискання. У глибоку давнину деякі народи віталися досить своєрідно: висовуючи язика, повертаючись спинами. Стародавні греки і римляни цілувалися. Жителі Гвінеї кажуть одне одному: «Будь старим!», маючи на увазі «розумним, мудрим». Евенки за­мість вітання запитують: «Що їв?» або «Що добув?». На Таїті й досі вітаються словами: «Приходь попоїсти!». Цікавий звичай у гірських бедуїнів з острова Сокестри. Вони тиснуть гостеві руку, прикладають її до свого носа, а потім цілують. А ось як описує С. Я. Маршак звичай вітати одне одного:
Коли я знайомих
Чи рідних стрічаю,
Вклоняюся я,
Знявши кашкет з голови,
І дякую чемно,
Як щось їх спитаю:                
«Спасибі велике!
Пробачте».
А ви?
Читання казки


                                  Королівство Ану
Отак починається казка:
було королівство Будь ласка.
Сусіда-король
з королівства Ану
почав з ним підступну,
таємну війну.
На вулицях міста-столиці
з’явились невпізнані лиця.
В крамниці хтось раптом
сказав продавцю:
Ану, покажіть-но
машинку оцю!
За серце схопився
і зблід продавець —
і тут же прийшов продавцеві кінець!


В трамваї хтось гаркнув бабусі на вухо:
— Ану, відступися убік,
розвалюхо!
Не встигла убік
відступити небога
забрала бабусю «швидка допомога»!
Буфетнику Прошу                           
в дитячім кафе
хтось, замість подякувать, вигукнув:
Пфе!
Буфетник облишив
буфет і торти
його до сьогодні
не можуть знайти!
А далі,
як мовиться в казці,
забили тривогу будьласці.
                                  Г. Малик





— Яке чарівне слово зникло з мовлення жителів міста-столиці?
Гра «Будь ласка»  
Учні стають у коло. Вони повинні виконувати дії тільки тоді, коли вчитель скаже «будь ласка». Той, хто помилився, виходить із гри.
ІV. Заключне слово вчителя               
Послухайте, будь ласка, вірш Ігора Січовика.
    Невихований ведмідь
В лісі жив Ведмідь-гультяй,
Знав єдине слово: «Дай!»
Дайте меду і малини!
Дайте рибки і калини!
        Дорікали звірі вслід:
Ну й неввічливий ведмідь!
       Чи тобі завчити важко

       Чарівні слова: «Будь ласка!»

Комментариев нет:

Отправить комментарий